Door: Falko Vieth
De afstemming tussen sales en de operatie vindt in de meeste organisaties inmiddels haar weg. In een vlekkeloze ‘drumbeat’ stemmen sales, marketing en productie onder leiding van supply chain hun plannen af. Steeds vaker sluit ook finance hierop aan. Toch laat de lange termijn forecasting van personeel – in de productie én op kantoor – in veel gevallen nog te wensen over. Bedrijven komen vaak nét niet in de problemen. Door samen de schouders eronder te zetten en de ‘niet lullen maar poetsen’ mentaliteit, krijgen we (nog) veel gedaan. Maar de laatste tijd zie ik dat dit niet meer voldoende is. In deze blog neem ik je mee in het waarom. En welke oplossing(en) ik hier vanuit mijn ervaring voor zie.
“Door samen de schouders eronder te zetten en de ‘niet lullen maar poetsen’ mentaliteit krijgen we nog veel gedaan. Maar de laatste tijd zie ik dat dit niet meer voldoende is.”
Reden 1. Groeiende complexiteit
In een ideale wereld plant het systeem de sales en daarbij behorende materiaalbehoefte. Deze smeert het uit over de productielijnen wat leidt tot een pasklare planning. Door verstoringen in de logistieke keten, het tekort aan grondstoffen en veranderend consumentengedrag, neemt de complexiteit van supply chain management toe. Je kunt daardoor niet meer uit de voeten met ‘de stagiair’ of ervaren collega uit de productie. Om het systeem goed in te zetten heb je kennis en ervaring nodig. Mensen die los van de daily business verbetertrajecten oppakken.
Reden 2. Borrelplanken en kerstpieken
Met het einde van het jaar in zicht stijgt traditioneel de druk op productiebedrijven in de food. Iedereen wil de feestdagen lekker aankleden met kruidnoten van Bolletje, de smeersalades van Johma en de lekkerste stukken (slagers)vlees. Logischerwijs willen fabrikanten en retailers die kansen benutten.
Met de aantocht van het feestseizoen groeit ook de druk om te presteren voor fabrikanten. Niet leveren in deze periode? Dat wil je gewoonweg niet, want juist hier kun je het verschil maken. Door de groeiende complexiteit van de supply chain (zie reden 1), benutte je mogelijk al alle flexibiliteit op de afdeling. Met als resultaat dat je deze piekbelasting mogelijk niet meer aankan.
Reden 3. Veranderende rol supply chain
In de landelijke media zie ik steeds vaker de term ‘supply chain crisis’ oppoppen. Dat komt doordat de rol van supply chain verandert. De afdeling staat steeds centraler in de organisatie. Als een spin in het web komen hier alle vragen en opdrachten samen. Vroeger was je een goede planner als je ‘aan de lijn’ had gestaan. Tegenwoordig heb je andere competenties nodig. Zo ben je een (assertieve) gesprekspartner voor sales en marketing en weet je met data-inzichten finance en productie te overtuigen. Jij zorgt ervoor dat alle afdelingen samen de eindstreep halen én winnen.
De oplossing of een open deur?
Wellicht een open deur, toch kan ik het in de praktijk niet vaak genoeg zeggen. Plan je personeel strategisch vooruit. Zet daarom regelmatig de volgende drie onderwerpen op de agenda.
Plan ook je white-collar
Je besteedt veel aandacht aan jouw strategische planningen voor de operatie. Met een goede masterplanning en S&OP proces weet je wat er op je afkomt. Veel verder dan een vakantieplanning voor (kantoor)personeel komen we echter vaak niet. Om die inzichtelijk te maken, kijk je goed naar de belasting van jouw medewerkers. Zeker in Covid-tijd. Denk hierbij ook aan projecten, implementaties, vakanties, opleidingen én de omstandigheden waarin ze thuis werken.
De uitkomst zal je niet bevallen, want je hebt hoogstwaarschijnlijk meer FTE nodig. Met andere woorden: je moet meer mensen budgetteren. Zie het als ‘safety stock’ om mee te bewegen met deze complexe situaties. Doe je dat niet? Dan stap je (weer) in een van de valkuilen die ik eerder beschreef.
Talentenmanagement
In een krappe arbeidsmarkt liggen de kapers op de loer. Zelfs mensen van wie je het nooit verwachtte, vertrekken. Houd daarom jouw mensen continu uitgedaagd en blijf met ze in gesprek. Zo kun je inspelen op ambities, wensen en behoeften. Op die manier weet je mensen aan je te binden. Ook door samen te werken, zet je mensen op de juiste plek(ken) in. Daardoor groei je als team, afdeling en bedrijf. Het onderwerp ‘talentenmanagement’ verdient dan ook een plekje hoog op de agenda.
Flexibilisering
Niet iedere onverwachte uitval, piek of project zie je aankomen. Wanneer dit je overvalt, kun je altijd een beroep doen op gespecialiseerde dienstverleners . Zij brengen naast de broodnodige capaciteit ook extra kennis én een frisse blik met zich mee. Ook hier geldt dat je goed in kaart wil brengen wát je nodig hebt. Want als je vandaag iemand zoekt voor morgen, krijg je niet de beste oplossing. Zie deze dienstverleners als partners en laat ze meegroeien met jouw bedrijf. Zo staan ze klaar op het moment dat jíj ze nodig hebt.
“Houd jouw mensen continu uitgedaagd en blijf met ze in gesprek. Zo speel je in op ambities, wensen en behoeften. Door zo samen te werken, zet je mensen op de juiste plek(ken) in waardoor je als team, afdeling en bedrijf groeit”