Duurzaamheid

syNRG editie mei

SyNRG: het vakblad voor en door Supply Chain professionals. Inmiddels is de derde editie live! Een editie gericht op duurzaamheid, de logistiek en werkzaamheden binnen de Supply Chain. Hiervoor zijn we onder andere in gesprek gegaan met Kromkommer en Rijkswaterstaat.

Duurzaamheid in de Supply Chain

Duurzaamheid, een woord dat de laatste tijd vaak de revue passeert. Zo ook bij de organisatie van NRG-Connect. Zij wilde dat duurzaamheid centraal stond in een van de kennissessies. Dat bracht hen uiteindelijk bij Kromkommer. Kromkommer zet zich in tegen voedselverspilling. Momenteel wordt wereldwijd ongeveer 30% van ons eten verspild. Om dat tegen te gaan strijdt Kromkommer onder andere voor andere kwaliteitseisen bij groenten en fruit. ‘Looks’ moeten niet meer bepalen of een groente of fruit goed is. De smaak moet belangrijker zijn.

Hier op aanhakend zoomt syNRG deze editie tevens in op de circulaire economie. Een circulaire economie houdt in dat er zo wordt geproduceerd dat een product zo lang mogelijk mee kan en dat (zo veel mogelijk) onderdelen opnieuw gebruikt kunnen worden. Momenteel gebeurt dit nog lang niet.

Duurzaamheid

Het belang van een goede doorstroom

In Nederland maken we het vrijwel allemaal mee. In de file staan. Wat is daar de oorzaak van en wat wordt eraan gedaan om dit te verminderen? Hiervoor zijn we langsgegaan bij Rijkswaterstaat in Utrecht. Met Rijkswaterstaat zoomen we in op het vernieuwde incidentenmanagement. Dit is in het leven geroepen om zowel de reactieve- als proactieve maatregelen te verbeteren en te vernieuwen. Hoe ze dat doen en wat dat de Supply Chain tot nu toe heeft opgeleverd? Dat lees en zie je hier!

Werkzaamheden in de Supply Chain

De mei editie richt zich wederom op werkzaamheden in de Supply Chain. Het werk van een interim Supply Chain professional en het werk van een Supply Chain manager zijn de vaste thema’s die terugkeren. Voor het werk van een interim professional gaan we dit keer in gesprek met Jeroen Arendts. Hij is Supply Chain Planner bij Jacobs Douwe Egberts in Utrecht.

Met Annie Oude Hengel zoomen we in op de werkzaamheden een Supply Chain manager. Annie vervult deze functie nu ruim twee jaar bij Vergeer Holland in Reeuwijk. Ze legt ons uit welke werkzaamheden er komen kijken voor een manager bij een transitie naar een nieuw systeem.

Ben of ken jij iemand die mee wil schrijven aan syNRG?

syNRG verschijnt vier keer per jaar en is samengesteld voor en door Supply Chain professionals. Heb jij ideeën voor een volgende editie? Wil je een bijdrage leveren of ken jij iemand die dat leuk zou vinden? Mail of bel dan naar Ward Gugelot, hij is de eindredacteur: ✉ w.gugelot@linkedlabels.nl ☎ 06-58761711

Bekijk syNRG mei

syNRG

syNRG: het vakblad voor en door Supply Chain professionals

Bekijk syNRG februari

Het ontstaan van syNRG

In 2006 is het avontuur begonnen en dat betekent dat NRG-Office dit jaar 13 jaar bestaat en we veel kennis en ervaring hebben opgedaan. Die kennis delen we binnen onze organisatie door allerlei evenementen te faciliteren, zoals NRG-Connect. Toen bedachte we ons: waarom zouden we deze kennis niet delen met de buitenwereld? Op hetzelfde moment bleek uit een onderzoek onder ons netwerk Supply Chain professionals dat er behoefte was om online vakinhoudelijke kennis te krijgen. Toen was het duidelijk: we gaan ons eigen vakblad maken.

Eindeloze trends en ontwikkelingen rapporten zijn niet van deze tijd en past ook niet bij wie wij zijn: namelijk pragmatisch en persoonlijk. Zo ontstond het idee van een online en interactief vakblad.

Niet alleen de inhoud, maar ook de naam van het vakblad is ontstaan door de input van Supply Chain professionals. ‘syNRG: een vakblad voor en door Supply Chain professionals.’

De doelen van syNRG

Een van de doelen van syNRG is kennisdeling, wat logisch is voor een vakblad. Een ander belangrijk doel is het verbinden van de markt. syNRG wordt namelijk niet alleen geschreven door onze eigen mensen. Wij zoeken de verbinding met mensen en organisaties uit ons netwerk die kennis willen delen met de branche. Een voorbeeld hiervan is het artikel ‘de blockchain voor de Food Supply Chain‘. Allerlei schakels uit de industrie worden in dit verhaal samengebracht.

syNRG

Inzoomen op de Supply Chain

Enerzijds zoomt syNRG in op de ontwikkelingen in de markt. Wat zijn de hedendaagse uitdagingen waar de Food Supply Chain mee kampt? Welke ontwikkeling heeft de Supply Chain in 25 jaar doorgemaakt? Wat is de invloed van een hete zomer op de Supply Chain? Allerlei topics die voorbij komen.

Anderzijds wordt er gekeken naar de werkzaamheden in de Supply Chain. Wat zijn bijvoorbeeld de belangrijkste werkzaamheden van een Supply Chain manager als er een transitie gaande is? Of wat maakt een startende interimmer mee op zijn opdracht? Dit alles lees en zie je in syNRG. Bekijk hier bijvoorbeeld de video van Supply Chain planning manager Jeroen Sas.

Ben of ken jij iemand die mee wil schrijven aan syNRG?

syNRG verschijnt vier keer per jaar en wordt helemaal samengesteld voor en door Supply Chain professionals. Heb jij ideeën voor een volgende editie? Wil je een bijdrage leveren of ken jij iemand die dat leuk zou vinden? Mail of bel dan naar Ward Gugelot, hij is de eindredacteur: ✉ w.gugelot@linkedlabels.nl ☎ 06-58761711

Bekijk syNRG februari

Ontwikkeling

Een plek waar je ontwikkeling doormaakt

Dynamiek, afwisseling en ontwikkeling in korte tijd. Als Supply Chain professional bij NRG-Office kenmerken deze begrippen jouw werk als interimmer. Gemiddeld zit je 6-9 maanden op een opdracht. Zo doe je in een paar jaar tijd ervaring op bij verschillende bedrijven en in verschillende functies. NRG-Office biedt jou daarbij de zekerheid van een vaste baan en een hechte groep collega’s. Dat we niet alleen kwantitatief, maar ook kwalitatief groeien als organisatie, merken wij aan de toffe vervolgstappen die onze professionals zetten binnen NRG-Office en daarbuiten.

Als er iemand bij ons start, bekijken we samen met diegene waar het ontwikkelpotentieel ligt. Met persoonlijkheidsanalyses, Resource Management, coaching en Connect draagt onze organisatie bij aan jouw ontwikkeling. Dit zorgt ervoor dat jij stappen kunt maken in jouw vakgebied en als persoon. In sommige gevallen betekent dat de stap naar een baan buiten NRG-Office. Natuurlijk is het jammer dat we dan een collega moeten missen, maar tegelijkertijd maakt het ons trots dat wij aan de basis hebben gestaan van deze stap. Lees hier de ervaringen van drie gewaardeerde oud-collega’s.

Ontwikkeling stimuleren en wensen onthouden

Bij NRG-Office ligt de focus op jouw ontwikkeling en carrière. Een mooi praktijkvoorbeeld is van Tom Marsmans, die twee jaar bij NRG-Office werkte:”In februari, tussen mijn twee interim opdrachten in, kwam er een mooie functie bij Mars voorbij. Ik was daar toen erg in geïnteresseerd, maar had net akkoord gegeven voor mijn tweede interim opdracht. Mijn Business Manager is die interesse nooit vergeten en maakte steeds de ‘goede’ grap: Tom, je hebt veel in je Mars mans!”

”Toen mijn opdracht op z’n einde liep, wees NRG me op de vacature van Supply Netwerk Planner bij Mars. Ondanks dat het geen interim opdracht was, brachten ze het toch onder mijn aandacht, omdat ze vonden dat het zou bijdragen aan mijn ontwikkeling. Inmiddels ben ik na een lang sollicitatieproces aangenomen en ben ik in december bij Mars gestart!”

Ontwikkeling

Tom Marsmans

Doorgroeien in korte tijd

Het tweede voorbeeld is dat van Sjoerd Klem. Drieënhalf jaar geleden kwam hij bij NRG-Office in dienst, toen was hij starter op de arbeidsmarkt. Begin november maakte hij de overstap naar Hoshizaki Europe, een mooie carrièrestap. ”In 3,5 jaar heb ik vier hele mooie opdrachten mogen uitvoeren die me onwijs hebben laten groeien als persoon en als Supply Chain & Operations professional. In die 3,5 jaar deed ik ervaring op als MRP-planner bij Plukon, Project Specialist/Demand Planner bij JDE, Operations Manager bij Looman Salades en Productie Manager bij Recticel. Het zijn echt deze uitdagende ervaringen geweest die mij de kans geboden hebben deze stap te zetten. Hierdoor heb ik mijn talent verder kunnen ontwikkelen en ben ik me bewust geworden van mijn persoonlijke valkuilen.”

”Ik heb de stap gemaakt naar Hoshizaki Europe. Dit is een Japans bedrijf in horeca-apparatuur. Groot in Japan, maar in Europa nog relatief klein. In mijn rol als Supervisor Operations neem ik aspecten mee van alle opdrachten die ik bij NRG-Office heb gedaan. Het is voor mij dan ook een mooie versmelting van alles wat ik bij NRG-Office heb meegemaakt en geleerd binnen de Operations en Supply Chain.”

Ontwikkeling

Sjoerd Klem

Doorgroeien bij je opdrachtgever

Soms loopt het anders dan verwacht. Zoals bij Zeryab van Adrichem. Hij kwam begin juli bij ons in dienst en startte hij zijn opdracht als productie/materiaalplanner bij Van Oers United. ”Na een half jaar ga ik NRG-Office alweer verlaten. Veel sneller dan verwacht, kreeg ik een aanbod dat ik niet kon laten schieten. Ik mag mezelf bij Van Oers verder ontwikkelen in de rol van Manager Planning. Een kans die op dat punt in mijn carrière en voor mijn leeftijd, uniek is en dat bij een organisatie die wat betreft sfeer, cultuur en uitdaging goed bij mij past.”

”Mijn NRG tijd is kort geweest, maar ik heb kennis gemaakt met een organisatie waar ik trots op ben. Een unieke groep mensen waar we van elkaar leren en altijd het beste met elkaar voor hebben. Ik heb met behulp van NRG een snelle ontwikkelingsgroei ervaren bij Van Oers.”

 

Ontwikkeling

Zeryab van Adrichem

Het maximale uit Supply Chain halen

Natuurlijk vinden wij, maar ook Tom, Sjoerd en Zeryab het jammer dat ze afscheid hebben genomen van NRG. Belangrijker vinden we dat je jezelf als professional ontwikkelt binnen Supply Chain. Voor de een is dit binnen NRG-Office met opdrachten hoger in het functiehuis en voor de ander is dit buiten onze organisatie. Deze ontwikkeling sluit hoe dan ook goed aan bij onze missie: het maximale uit de Supply Chain halen. Uit de Supply Chain zelf en uit uit jezelf als Supply chain professional.

Onze oud-collega’s? Die verliezen we niet uit het oog. Zo dragen zij graag een steentje bij aan de kennisontwikkeling van onze collega’s en ons netwerk. In de eerste editie van syNRG, het eerste online en interactieve vakblad voor Supply Chain professional, zoomden we met oud-collega Mark de Koff met ‘het werk van een Supply Chain manager’ in op onderdelen van zijn werkzaamheden. En ook in volgende edities, geven we oud-collega’s graag een podium om hun ervaring en kennis te delen.

Word jij onderdeel van onze club?

Ben jij bijna afgestudeerd en klaar voor je eerste uitdaging, maar weet je nog niet precies wat je nou echt leuk vindt? Laten we dan eens met elkaar om de tafel gaan! Het interim werk biedt jou de mogelijkheid bij meerdere bedrijven ervaring op te doen. Naast het werk zorgen wij samen met jou voor ontwikkeling, kennisdeling en doorgroeimogelijkheden. Onze gezamenlijke taak is het maximale uit de Supply Chain te halen! Neem contact op met onze Recruiter Diane Barkey (📱06-51590588 📧d.barkey@nrg-office.nl) voor meer informatie.

Recruitment

Recruitment in ontwikkeling: NRG-Office en it-8 blijven bij!

Recruitment is een vak apart en momenteel volop in ontwikkeling! Daarom bezochten recruiters van NRG-Office en it-8 de Recruitment Tech beurs in Utrecht.

Op zoek naar nieuwe recruitment technologieën

Ieder recruitmentbureau zal zeggen dat ze niet aan ‘cowboypraktijken’ doen en dat ze voor kwaliteit gaan. Maar wat betekent dit nu echt? NRG-Office en it-8 geloven dat het begint met transparantie, zowel richting onze opdrachtgever als richting de kandidaten waar we mee werken. Met CV’s schuiven en personen overhalen om een baan te accepteren die niet bij ze past, daar doen wij niet aan. Wat we wel doen is het gesprek aangaan en de kandidaat leren kennen. Omdat we weten waar onze klanten echt naar op zoek zijn, krijgen we de mogelijkheid om goede matches te maken. Wanneer wij twee partijen bij elkaar brengen, willen we dat dat het gevoel goed is. Daar wordt iedereen op de lange termijn blij van. Petra (recruiter NRG-Office) en Eva (recruiter it-8) onderzochten welke nieuwe technologieën ons bij deze missie kunnen helpen. Zij nemen ons mee in hun bevindingen.

Wat kwamen we tegen?

‘’Op de Recruitment Tech beurs werden verschillende recruitmentsystemen gepresenteerd. Een van de tools die ons opviel was een bedrijf dat gebruikt maakt van Artificial Intelligence (AI). Deze tool richt zich op doelgroep specifiek adverteren. Het gave is dat ze maken gebruik van AI. Ze raden daarbij bedrijven aan om aan storytelling te doen. Vacatures worden hierdoor beter beschreven en daarmee worden de juiste kandidaten bereikt via de juiste platformen.’’

‘’Een andere tool die ons opviel was een tool die inzichten levert over kandidaten en vacatures. Dit bedrijf verzamelt allerlei data. Ze verzamelen bijvoorbeeld informatie over wat de kandidaat met functietitel X het meest belangrijk vindt in een baan. Of ze kijken hoeveel vacatures er beschikbaar zijn per kandidaat met functietitel X. Hierdoor kun je als recruiter een goede forecast maken hoe moeilijk/makkelijk een vacature in te vullen is. Ook kun je de inhoud van je vacaturetekst aanpassen naar aanleiding van wat de doelgroep belangrijk vindt.’’

‘’Ook andere tools om bijvoorbeeld doelgroepen in kaart te brengen en op een veilige manier om te gaan met gegevens van sollicitanten kwamen voorbij. We hebben ons laten informeren op het gebied van doelgroepanalyse, recruitmentmarketing en de bescherming van persoonsgegevens.’’

En wat nu?

‘’We kunnen nu met behulp van sommige tools specifieker werven/zoeken naar kandidaten. Kandidaten zullen dus gerichter worden benaderd en met meer passende teksten en rollen die echt goed bij hun wensen en behoeften passen.’’

‘’Kortom, een interessante dag waarop we weer een stukje wijzer zijn geworden op het gebied van recruitment technologieën. Ben jij benieuwd naar de vacatures die wij in behandeling hebben? Kijk dan verder op onze website of die van www.it-8.nl. Je kunt ons uiteraard ook direct benaderen via p.terwielen@nrg-office.nl of e.roos@it-8.nl!’’

 

Resource Management

Resource Management bij NRG-Office

Groei is leuk, groei geeft voldoening en maakt trots. Groei kan ook betekenen dat je dingen die eerst nog zo goed werkten, anders moet gaan doen. Bij NRG-Office zijn we op zoek gegaan naar middelen om de groei en onze kernwaarden hand in hand te laten gaan. Begin 2016 had NRG-Office ongeveer achttien professionals (Officers) in dienst, inmiddels zijn dit er ruim 50! We vinden het belangrijk dat deze groeiende groep Officers net zoveel gezelligheid, verbondenheid en individuele ontwikkeling/aandacht ervaart als in de kleinere samenstelling. In dit artikel nemen we jullie mee in één van de middelen die ons daarbij heeft geholpen: het Resource Management.

Wanneer is de start gemaakt?

In april 2017 kwam Nienke Fundter bij de club om het Resource Management binnen NRG-Office vorm te geven. Sindsdien is zij druk in de weer geweest om onze Officers ondersteuning te bieden en te begeleiden waar nodig en Resource Management een plek te geven binnen de organisatie. Daarnaast is sinds 1 juni 2018  door de groei van NRG Office én het succes van de functie ook Evelien Janssen begonnen om samen met Nienke het Resource Management naar een hoger niveau te tillen!

Resource Management

De start van Evelien

Wat is Resource Management binnen NRG-Office?

Resource Management binnen NRG-Office betekent:

  • aandacht en begeleiding bieden aan onze Officers;
  • ondersteunend en faciliterend zijn aan de Officer, zodat de Officer zo optimaal mogelijk kan groeien en ontwikkelen in zijn/haar carrière;
  • helpen in het maken van keuzes met betrekking tot ontwikkeling, bijvoorbeeld door het doen van een extra opleiding en daarin begeleiding bieden;
  • begeleidend in het stellen van doelen en het opzetten van ontwikkelplannen;

Daarnaast is Resource Management ook het bieden van een luisterend oor en de verbindende factor naar andere Officers en de interne organisatie. Een brede functie, vandaar dat een tweede kracht zeker welkom was!

Waarom is Resource Management belangrijk voor NRG-Office?

Betrokkenheid is voor NRG-Office een van onze belangrijkste kernwaarden. Daarnaast vinden we het belangrijk dat we niet alleen maar werkgever zijn, maar dat we een community bouwen, waarin mensen van verschillende disciplines en met verschillende ervaring elkaar kunnen vinden binnen eenzelfde cultuur. Door onder andere Resource Management aan te bieden wordt ervoor gezorgd dat de Officers een vast aanspreekpunt hebben en laagdrempelig en persoonlijk contact kunnen houden. Er is aandacht voor het individu en we bekijken  wat er belangrijk is voor hem of haar zodat we daar acties op kunnen nemen. Daarnaast zorgen we er ook voor dat we de Officers aan elkaar verbinden door bijvoorbeeld NRG Connect.

Samengevat zijn er drie belangrijke fases waar Resource Management een rol speelt:

  • Net binnen en nog geen werkervaring: ondersteuning in het gewend raken aan het werkende leven, taakgericht werken, schakelen met collega’s en opdrachtgevers en leren welke invloed je hebt op anderen;
  • Al enige ervaring opgedaan: leren wat iemands positie is binnen een organisatie en hoe deze uitgebreid kan worden, verantwoordelijkheden uitbreiden, opleidingen aanbieden en kijken welk onderdeel van de Supply Chain iemand het beste ligt;
  • Al meerdere opdrachten gedaan: het faciliteren van passende rollen bij de ervaring van de Officer, samen kijken welke uitdaging het beste bij hem/haar past en stimuleren dat de Offficer een coachende/begeleidende rol pakt om startende Officers te helpen.

Officers hebben dus in alle fases van hun carrière een aanspreekpunt en sparringpartner. Resource Management heeft géén commercieel belang, dat betekent dat zowel je persoonlijke als zakelijke ontwikkeling voor de Resource Manager voorop staat.

Toon Hagemans, een van onze Officers geeft aan: “Het is echt fijn om iemand bij je te hebben die volledig vanuit jouw perspectief kan meedenken. Op de opdracht is iedereen gericht op het bedrijfsresultaat, maar voor de Resource Manager is dat de effectiviteit en tevredenheid van ons Officers; iemand die er altijd is voor mijn klagen over gedoe, vieren van overwinningen en het plannen van mijn ontwikkeling en carrière.’’

Resource Management

Borrel in Amsterdam

Waarom is er een tweede Resource Manager nodig?

Als we bij NRG-Office iets doen, dan doen we het graag goed. In de praktijk bleek steeds meer dat één Resource Manager niet meer genoeg was om iedereen de persoonlijke aandacht te geven die hij/zij verdient. Daarnaast hebben we als NRG-Office twee kantoren, in Nijmegen en in Amsterdam. Met een tweede kracht is het nu dus mogelijk om vanuit Nijmegen én Amsterdam te werken. Er kan nu optimaal ingespeeld worden op de groei van de organisatie!

De blik vanuit Nienke en Evelien

Wat is Resource Management voor jullie?
‘’Als Resource Manager bij NRG-Office heb je een veelzijdige functie, waarbij elke dag weer vol verrassingen zit. Je werkt veel met anderen samen, uiteraard veel met de Officers, maar ook met de interne collega’s van het interim team en HR. Daarnaast hebben we ook veel contact met externe partijen, wat de functie nog dynamischer maakt. De werkzaamheden variëren van kleine administratieve zaken zoals het opmaken van contracten, regelen van verlofaanvragen en telefoons, tot aan gesprekken met Officers over wat ze willen met hun leven op zakelijk en persoonlijk gebied. We zijn continu bezig om anderen te laten excelleren en optimaal te faciliteren, zodat zij lekker in hun vel zitten. Die continue groei zien bij anderen maakt het werk voor ons heel erg lonend .’’

‘’Daarnaast stimuleren en ondersteunen we Officer-initiatieven (zoals NRG-Connect) en helpen we om het collectief te laten groeien. Want niet alleen het individu, maar ook de groep is zeer belangrijk.’’

‘’Om te zorgen dat we de goede dingen blijven doen, schakelen we veel met de Business Managers, HR, Operationeel Management en de interne coach. We zijn continu bezig met het maken van verbeterslagen. Als Resource Manager ben je echt een soort mid-mid speler die veel invloed heeft op het spelletje wat er wordt gespeeld.’’

Tegen welke moeilijkheden lopen jullie regelmatig aan in jullie werkzaamheden?
‘’We merken dat we in een groeiend bedrijf werken, dat betekent dat er op sommige gebieden nog wat professionaliseringsslagen te maken zijn. Immers een bedrijf met 18 werknemers is echt andere koek dan een bedrijf met 50+ werknemers. Daarnaast hebben we gemerkt dat we soms tijd tekort komen, zeker met maar één Resource Manager. Zo komen we er nu achter dat bepaalde kaders nog niet gesteld zijn bijvoorbeeld en dat de behoefte aan structuur en kaders groeit. Het voordeel daaraan is wel dat we deze nu zelf mogen creëren en hier zijn we dan ook druk mee aan de slag. Binnen NRG-Office zijn er weinig grenzen, dat is het voordeel van het werken in een groeiende organisatie. Onze eigen inbreng en twist wordt altijd gewaardeerd.’’

Geïnteresseerd?

Spreekt het interim werk jou aan en kan je niet wachten om met jouw persoonlijke ontwikkeling aan de slag te gaan; dan moeten we maar eens met elkaar om de tafel! Bij NRG-Office worden we heel enthousiast van nieuwe mensen die wij aan ons team kunnen toevoegen. Neem direct contact op met onze Recruiters Anne-Marie en Diane of check  onze website voor de vacatures en misschien zien wij jou binnenkort voor een kennismaking?

 

NRG-Connect

NRG-Connect

Vier keer per jaar is er voor onze Supply Chain professionals (Officers) een kennisavond. Deze kennisavonden zijn onderdeel van NRG-Connect, een platform dat is opgezet voor en door onze Officers.De activiteiten van NRG-Connect zijn erop gericht dat iedereen binnen NRG-Office op informeel en professioneel vlak hechter wordt. Zo weten alle Officers dat ze bij elkaar terecht kunnen als ze ergens tegenaan lopen in hun opdracht. Als opdrachtgever zet je dan ook niet alleen een van onze Supply Chain professionals op interim basis in, maar ook het team en de kennis van professionals achter deze professional. NRG-Connect is daarmee een aanwinst voor iedereen. Voor ons als NRG-Office, voor de Officer én voor de opdrachtgever.  In dit nieuwsbericht neemt Anoek Verhoeff, een van onze Officers, ons mee in haar bevindingen over de kennisavonden tot nu toe.

Lees meer

Zomerperiode

Neem jij je laptop mee op vakantie?!

Zorg voor continuïteit, ook tijdens de zomerperiode

Is het een overblijfsel van de crisis, het implementeren van LEAN – en dus het elimineren van ‘waste’ – of ieder jaar kleiner budget vanuit het moederbedrijf? De bezetting op operationele afdelingen zien we de afgelopen jaren steeds ‘strakker’ georganiseerd worden. Daar waar er in het verleden binnen de functies tijd was om voor elkaar waar te nemen, zien we steeds vaker een pakket van taken en verantwoordelijkheden waar hier geen ruimte voor is. Dan wordt het dus overleven én de laptop meenemen op vakantie, terwijl je juist dan tijd voor het gezin wilt hebben.
Lees meer

Supply Chain trends op het WMS congres: NRG-Office was er bij!

Naast het uitvoeren van diverse opdrachten bij onze klanten en het volgen van trainingen, vinden wij het binnen NRG-Office belangrijk om goed op de hoogte te blijven van trends en ontwikkelingen in de markt. Zo kunnen we het verschil maken bij onze klanten. Om die reden gingen Bram Korsten en Cees Louwen, twee van onze Supply Chain professionals, naar de WMS dag in Den Bosch. Het thema ‘Doe meer met data’ stond hier centraal. Verschillende sprekers en toonaangevende logistieke spelers vertelden hun verhaal en ervaringen over dit onderwerp. Onze Supply Chain professional Bram Korsten neemt jullie en ons mee in zijn ervaringen!

Business case vanuit de klant

Vorig jaar heb ik bij een grote klant van ons een WMS implementatie begeleid. Vanaf scratch moest er een nieuwe warehouse gebouwd en ingericht worden, met een volledig draaiend WMS. Dit moest allemaal binnen negen maanden gerealiseerd worden. Een uitdagend, maar zeer geslaagd proces waarin we een enorme hoeveelheid data tot onze beschikking hadden. Hierin lag ook meteen de grootste uitdaging; goed onderbouwde keuzes maken voor de inrichting van de nieuwe warehouse processen gebaseerd op betrouwbare data. Dit onderwerp kwam sterk terug in tijdens deze WMS dag en gaf hierin verrassende en vernieuwde inzichten.

Big Data

Sinds enkele jaren is er een toenemende urgentie van big data in de wereld ontstaan. Om een competitief voordeel op lange termijn te kunnen realiseren, worden bedrijven gedwongen om meer gebruik te maken van data. Veel discussie ontstond rondom het statement van Freek Aertsen: ‘’Het systeem wint altijd’’. Niet degene met het hoogste salaris moet het laatste woord hebben in planningsvraagstukken, en zelfs niet de planner. ”Het systeem moet het laatste woord hebben”, aldus Freek Aertsen. Vertrouw op data was hierin de belangrijkste boodschap die meegegeven werd. Ik vond dit een zeer interessante manier van denken.

Blockchain

De TED talk van Louis de Bruin, die zijn licht scheen op de Blockchain technologie in de Supply Chain, was ook zeer interessant. “Zonder tussenkomst van een bank kunnen particulieren en bedrijven een betrouwbaar systeem ontwikkelen om financiële transacties tot stand te brengen. Bitcoin heeft bewezen dat Blockchain werkt. Voor de Supply Chain hebben we nu andere Blockchain technologie beschikbaar, die heel goed in staat is om transacties in de Supply Chain te ondersteunen. Anders dan met Bitcoin, hebben we in de Supply Chain te maken met partijen, die we kennen en vertrouwen als ketenpartner.” Hierdoor ontstonden er vervolgens veel discussies over de potentie en betrouwbaarheid van de Blockchain. Blijkbaar is nog lang niet iedereen overtuigd! De boodschap was van Louis was echter duidelijk: “Doe het nu en niet straks als andere in de keten het initiatief hebben opgepakt en je als bedrijf veroordeeld bent om te volgen”.

Krijg jij ook zo veel energie van de Supply Chain?

NRG-Office is constant op zoek naar professionals die passie hebben voor de Supply Chain. We willen niet dat je werkt omdat het moet, maar omdat je er energie van krijgt. Samen met ons, een zeer hechte groep collega’s, gaan we hier voor zorgen en regelen wij dat jij je carrière een mooie start/vervolg geeft. Neem contact met ons op voor meer informatie, of check de openstaande vacatures.

In’s en out’s van een SAP implementatie

Steeds meer organisaties kiezen voor een ERP-Systeem. Daarmee kunnen ze de verschillende bedrijfsprocessen zoals productie, Finance en Warehousing, integreren in één systeem. Bij NRG-Office helpen onze Professionals organisaties binnen de Food & Industrie met implementaties. Maar, hoe gaat zo’n implementatie dan in z’n werk? Om antwoord te krijgen op die vraag, hebben wij een aantal collega’s gevraagd welke ervaringen zij hebben en hadden met SAP implementaties. We kijken mee met Supply Chain Professionals Arjen van der Meer, Louis Blaak, Bas van Lieshout en Jack Bunnik. Per fase hebben zij met elkaar de belangrijkste zaken omschreven.

 

SAP

Het delen van kennis bij NRG-Office

De voorbereiding

Arjen, key-user bij de implementatie bij een grote internationale speler binnen de Food industrie: ‘‘Een goede SAP implementatie valt of staat bij een goede voorbereiding. Denk daarbij aan het informeren en overtuigen van het personeel waarom de verandering noodzakelijk is, het goed doorlopen van de huidige processen (bijvoorbeeld: wat is overbodig? Wat kan beter?) en de selectie van een implementatiepartner die begrijpt wat de wensen en specifieke uitdagingen zijn.’’

Ook Louis heeft een SAP implementatie vanaf het begin af aan meegemaakt. ‘‘In de voorbereiding is het vooral belangrijk dat huidige bedrijfsprocessen goed omschreven worden en dat de key-users het concept van SAP goed leren begrijpen, zodat zij dat kunnen vertalen naar de bestaande bedrijfsprocessen.’’ Jack geeft aan: ‘‘De eindgebruikers moeten het systeem uiteindelijk eigen kunnen maken, daarom moeten zij van begin af aan goed geïnformeerd en begeleid worden met het systeem en de vorderingen daarin.”

Bas, die een SAP implementatie heeft meegemaakt bij een grote speler binnen de zuivelindustrie: ‘‘De eerste twee/drie maanden betrof de analysefase. In die fase werden zorgvuldig alle processen doorlopen om te kijken of de template alle bestaande processen afdekte. Indien dit niet het geval was, was het de taak aan de consultants om additionele standaard SAP functionaliteiten toe te voegen of maatwerk te ontwikkelen.’’

De hoofdfase

Om een duidelijk beeld te geven van de hoofdfase, leggen we het uit aan de hand van vier belangrijke punten:

  • Testen van het systeem – Werkt het systeem zoals het zou moeten werken? Kunnen alle processen die men in het oude systeem uitvoerde zonder problemen worden doorlopen in SAP? Vertoont SAP vreemd gedrag? Leidt de implementatie ertoe dat de SAP performance bij andere plants, die eventueel al met SAP werken, (nadelig) beïnvloed wordt? Het testen van het systeem wordt gedaan aan de hand van testscripts, waarin wordt vastgelegd of elke stap wel/niet succesvol kan worden afgerond. Indien er een probleem optreedt, wordt een consultant betrokken om een oplossing te zoeken en wordt het script net zo lang uitgevoerd, totdat er geen fouten meer in zitten.
  • Inrichten van master data – SAP kan gevuld worden met gigantisch veel masterdata, vaak meer dan wat in het oude systeem gebruikt wordt. Het inrichten van master data bestaat daarom uit een stuk migratie vanuit het oude systeem naar SAP (+ validatie) en het verzamelen en invoeren van gegevens die in het oude systeem niet gebruikt werden (het gebruik van deze extra master data kan een organisatie juist helpen om de voordelen van SAP maximaal te benutten).
  • Trainen van eindgebruikers – Het is belangrijk dat eindgebruikers een zorgvuldig samengesteld trainingsprogramma doorlopen. Gebruikers moeten bekend worden met de basisfunctionaliteiten van SAP (user interface, gebruik van transactiecodes, iets proberen te begrijpen van ‘SAP logica’) en tevens getraind zijn in alle verschillende processen waarbij ze betrokken zijn.
  • In kaart brengen van alle acties die voltooid moeten worden in het cut-over window  (= korte periode waarin SAP-systeem ‘live’ is en het oude systeem nog niet is afgekoppeld) tijdens de Go-Live. Denk hierbij aan het migreren van voorraden en overzetten van nog openstaande purchase orders. Dit is een stukje voorbereiding op de Go-Live op maximaal detailniveau.

De Go-Live

De meest cruciale fase van de implementatie is de Go-Live fase. Daarin wordt duidelijk of de organisatie klaar is voor de daadwerkelijke implementatie van het ERP-systeem. Sommige organisaties leggen voorafgaand aan de Go-Live fase de operatie een aantal dagen stil, zodat een gecontroleerde opstart gegarandeerd kan worden. Zodra de opstart plaatsvindt, is vanaf dat moment de organisatie volledig afhankelijk van het nieuwe ERP-systeem. Dit wordt hard change genoemd. Organisaties waarbij het niet mogelijk is om de operatie stil te leggen, zoals in de vers- en zuivelindustrie, kiest men voor een soft change implementatie. Daarbij is er een periode waarin de oude- en nieuwe werkwijze parallel aan elkaar worden gehanteerd. Wanneer het geïmplementeerde systeem ‘op eigen benen kan staan’ wordt de oude werkwijze losgelaten.

In beide gevallen is het belangrijk dat de werknemers in alle lagen van de organisatie getraind zijn om met het nieuwe systeem te kunnen werken. Het meest lastige aan de implementatie is dat alle puzzelstukjes, die vaak los van elkaar zijn ontworpen en getest, in een keer samen moeten vallen tot één geheel. Uiteraard is het noodzakelijk om in de voorbereiding- en hoofdfase eindeloos te testen en te trouble shooten, zodat mogelijke fouten in het systeem al zijn opgespoord en voorkomen. Echter, kun je in de testversie van het systeem nooit de volledige reikwijdte en dynamiek van de organisatie nabootsen.

Daarom is het belangrijk dat de key-users binnen de organisatie vanaf het eerste moment bij Go-Live aanwezig zijn, zodat zij mogelijke show stoppers direct kunnen opsporen en kunnen tackelen, zodat de impact voor de operatie uiteindelijk nihil is. Afhankelijk van de complexiteit van de processen en de vaardigheden van het personeel, duurt het gemiddeld 1 tot 3 maanden voordat een organisatie volledig up-and-running is, ofwel gewend is aan het nieuwe systeem en de daarbij horende (nieuwe) werkmethoden.

Evaluatiefase SAP

Het is belangrijk om in gesprek te blijven met de eindgebruikers. Blijf beschikbaar voor de gebruikers: help met problemen, leg alles nogmaals rustig uit. Als je niet bereikbaar bent gaan medewerkers zelf in het systeem aan de slag, of erger nog; ze gaan workarounds bedenken. Dit kan het succes van je implementatie in de weg staan. Door rustig en constant te ondersteunen, help je frustraties voorkomen. Wanneer alles achter de rug is, is het erg belangrijk om succes en informatie te delen met iedereen. Denk aan informatie als: Waarom hebben we dit gedaan en wat heeft het opgeleverd? Benadruk daarnaast dat het belangrijk is om te blijven werken zoals besproken. Het schrijven van duidelijke instructies of aanpassing van de huidige instructies helpt hierbij. Vergeet bij deze instructies vooral niet te benoemen hoe je veel voorkomende problemen kunt oplossen. 

Meer weten over SAP implementaties?

Lijkt het jou leuk een SAP implementatie mee te maken, of zoekt jouw organisatie Professionals die een SAP implementatie kunnen ondersteunen? Binnen NRG-Office is er zeer veel kennis en kunde beschikbaar wat betreft SAP implementaties. Kijk eens tussen onze vacatures of neem contact met ons op voor de mogelijkheden!

Met je NRG-Office collega’s naar events

De Logistiek en Supply Chain markt is flink in ontwikkeling. Steeds meer bedrijven besteden de laatste jaren aandacht aan procesoptimalisatie. Voor NRG-Office betekent dit steeds meer opdrachten binnen verschillende bedrijven. Daardoor hebben we inmiddels een flinke groep NRG-Office Professionals, die met allerlei soorten opdrachten te maken krijgen. Juist nu de groep steeds groter wordt,  zorgen we ervoor dat de Professionals zo veel mogelijk extra mogelijkheden krijgen om als individu in ontwikkeling te blijven.

Het samenkomen van onze Professionals

We faciliteren zo veel mogelijk momenten, zodat je als Professional bij NRG-Office veel in contact kan komen met de andere Professionals. Dit doen we door kennissessies, ‘Officerdagen’ en Lean-trainingen te organiseren. Twee vliegen in één klap, want onze Professionals krijgen een beter onderling contact en kunnen zich hierdoor beter en sneller ontwikkelen. Echter zitten we niet stil en kan het altijd beter!

Nieuw idee

In augustus kwamen we in contact met JLN (Jong Logistiek Nederland). ‘JLN is hét platform gericht op Logistiek georiënteerde hbo-/wo-studenten en Young Professionals tot en met 30 jaar. We laten onze leden graag de logistieke wereld zien, van het bezoeken van topbedrijven tot aan het ontmoeten van interessante professionals’ (bron: JLN). De start van een mooie samenwerking! 7 oktober jl. heeft JLN een jaarcongres georganiseerd, gericht op ontwikkelingen binnen de Logistiek/Supply Chain markt. We kwamen hierdoor op het idee onze Professionals te stimuleren en de mogelijkheid te bieden, dit evenement samen te bezoeken. Onze collega, SC Improvement Specialist, Rene Vandewall, vatte deze ervaring voor je samen en geeft aan wat de toegevoegde waarde was.

Rene Vandewall: Het bezoek van congressen met collega’s

Betrokken zijn in Logistiek en Supply Chain, is betrokken zijn met wat er om ons heen gebeurt. Voor ons als NRG-Office Professionals gaat dit verder dan alleen bezig zijn met de dagelijkse operatie van onze opdrachtgevers.

Door de ontwikkelingen op het gebied van IT, systemen en manieren van transport, zijn er sterke veranderingen zichtbaar in de Logistiek en Supply Chain wereld. Om de laatste ontwikkelingen en innovaties in de sector mee te kunnen nemen in de dagelijks operatie, gingen we met een aantal collega’s naar het JLN jaarcongres.

NRG-Office Professionals aanwezig op JLN congres

Onze collega’s op het JLN congres

Bij het JLN jaarcongres stond het thema ‘Thinking outside of the logistics box’ centraal. Er werd onder andere gesproken over het verbeteren van de relatie met de leveranciers en hoe het leveren van online boodschappen er in de toekomst uit zal zien. Het riep daarnaast interessante vragen op als: “Hoe zou mijn opdrachtgever omgaan met haar leveranciers?” en “wat zijn de nieuwe manieren van leveren binnen nu en vijf jaar?” Samen met collega’s en medebezoekers konden we hier over nadenken en discussiëren.

Wat heeft het opgeleverd?

Het congres was voor mij een laagdrempelige manier om in een andere setting met mede collega’s te praten over het vakgebied en daarnaast nieuwe mensen te leren kennen die in dezelfde sector werken. Ik vond dat er interessante topics aan bod kwamen, die mij met een andere bril naar logistiek laten kijken. De interactie tussen spreker en publiek leverde interessante discussies op, die nieuwe inzichten hebben gebracht. Tevens was het een ideale manier om de algemene kennis te verbreden.

Vast punt op de NRG-Office agenda

Uit de feedback van onze Professionals bleek dat ze erg enthousiast waren, daarom zetten we als NRG-Office meer evenementen op onze jaarkalender. Op deze manier kunnen onze Professionals kijken waar hun interesse ligt en waar ze graag naar toe willen. Wederom geldt: het hoeft niet, maar het kan wel.

Geïnteresseerd?

Je bent onderdeel van een groep, maar toch is er aandacht voor jou als individu. Daarnaast bieden we genoeg mogelijkheden om je extra te ontwikkelen, naast je dagelijkse werkzaamheden. Klinkt dit voor jou ideaal? Check onze vacatures hier!